PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
PROGRAM EDUKACYJNY „MAMO, TATO, WOLĘ WODĘ!”
Program edukacyjny „Mamo, tato wolę wodę” został zainicjowany przez Żywiec Zdrój S.A. Celem programu jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Partnerami merytorycznymi programu jest Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka. Podczas prowadzonych zajęć dzieci poznają zasady zdrowego żywienia, poszerzają wiedzę na temat roli wody w przyrodzie, dowiadują się o jej właściwościach, zastosowaniach i sposobach oszczędzania.
PROGRAM ROZWOJU AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ „RADOŚĆ DZIECIĘCEGO TWORZENIA”
W każdym dziecku kryją się jakieś zdolności, kreatywność i wyobraźnia, trzeba je tylko rozwijać i wspierać. Każde dziecko jest kimś szczególnym, niepowtarzalnym. Niektóre dzieci maja określony talent w jednym kierunku(np. muzyczny, plastyczny), inne wykazują zdolności w wielu dziedzinach. Niektóre zdolności mogą drzemać w zakamarkach umysłu niewykorzystane przez całe życie, gdyż nie zostały zauważone i odpowiednio ukształtowane. Dlatego należy dawać dzieciom szansę poznania i wyrażania siebie, okazję do twórczego działania i rozwijania swoich możliwości.
Cele programu:
- wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie jego wrodzonych możliwości twórczych,
- kształtowanie aktywnej, twórczej postawy, respektowanie indywidualności każdego dziecka, wychowanie dzieci na ludzi twórczych, o szerokich zainteresowaniach, poznawanie i wyrażanie siebie w formie ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, werbalnej, włączanie rodziców w odkrywanie i rozwijanie zdolności dziecka.
PROGRAMY WŁASNEGO AUTORSTWA NAUCZYCIELEK PRZEDSZKOLA
Roczny plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
„Każdy z nas może zostać ekologiem”.
Cele ogólne:
- Kształtowanie pełnej i wieloaspektowej świadomości oraz budzenie zainteresowania kwestiami przyrodniczymi i ekologicznymi.
- Poznanie źródeł zanieczyszczeń oraz sposobów ochrony i kształtowania środowiska przyrodniczego.
- Propagowanie zdrowego trybu życia.
- Kształtowanie emocjonalnego stosunku do określonych zjawisk i obiektów w środowisku człowieka.
- Formowanie i umacnianie pozytywnych przekonań wobec określonych zjawisk i obiektów
- Kształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia.
- Uwrażliwienie na piękno otaczającej
- Zdobywanie, poszerzanie i utrwalanie wiadomości o przyrodzie w bezpośrednim zetknięciu z poszczególnymi
- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwacje, badanie i eksperymentowanie; formułowanie wniosków i spostrzeżeń.
- Zapoznanie ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka, uświadomienie przyczyn i skutków zanieczyszczenia
- Uświadomienie przyczyn i skutków zanieczyszczenia wód, zapoznanie ze sposobami racjonalnego i oszczędnego korzystania z
Roczny plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
„Sport to zdrowia podstawa a dla nas świetna zabawa.
Głównym celem planu jest:
- zachęcenie i wytworzenie u dzieci potrzeby regularnej aktywności fizycznej;
- spędzanie czasu na świeżym powietrzu, – wspomaganie rozwoju psychofizycznego;
- przekonanie, że aktywność ruchowa daje wielką przyjemność, korzyści dla całego organizmu, relaks;
- odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych.
Cele szczegółowe:
- zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną;
- uświadomienie dzieciom ich możliwości;
- znajomość różnych rodzajów ćwiczeń, gier i zabaw;
- rozwijanie umiejętności wykonywania podstawowych ćwiczeń z zakresu aktywności fizycznej;
- nabywanie umiejętności współpracy w grupie;
- nabywanie świadomości poczucia własnego ciała.
Roczny plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
„Z matematyką przez cztery pory roku”.
Cele ogólne:
- Wspieranie ciekawości, aktywności i samodzielności w toku podejmowanych działań z zakresu edukacji matematycznej
- Nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej.
- Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu.
- Stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy.
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym.
- Rozwijanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy.
- Przebywanie i działanie w świecie przyrody.
- Rozszerzanie wiedzy ekologicznej.
- Rozwijanie aktywności twórczej, kreatywności i indywidualnych zainteresowań.
- Rozbudzanie motywacji do działania, obserwowania, doświadczania i tworzenia.
- Uwrażliwianie na piękno przyrody. Wyrabianie tolerancji do wszystkiego co żyje.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska.